Eren Koca / Haber Merkezi –
Ankara Sincan’da önceki gün akşam saat 20.00 sıralarında, aralarında husumet olan Çağlayan Yıldırım ve Cansum Şener (29) isimli sosyal medya platformu TikTok fenomeni kadınlar, önce sanal alemde tartıştı. Yüz yüze görüşen 2 kadın, paylaştıkları konumda buluştukları sırada Şener, Yıldırım’ı tabancayla bacağından vurdu. Yıldırım acı içerisinde bağırırken, ihbarla adrese ekipler sevk edildi. Şener ise beraberinde gelen erkek arkadaşıyla olay yerinden kaçtı. Yıldırım olay anı ve sonrasını TikTok’tan canlı yayınladı ve 40 bin kişi izledi. Gözaltına alınarak adliyeye sevk edilen Şener ‘kasten öldürmeye teşebbüs’ suçundan tutuklanırken, 2 kişi adli kontrolle serbest kaldı. Şener’in 80 suç kaydı olduğu öğrenilirken, Cumhuriyet Başsavcılığınca sosyal medyadaki görüntülere erişim yasağı getirildi. MİLLİYET TikTok’ta başlayıp gerçek hayatta silahlı kavgaya dönüşen olayı ve sosyal medyanın şiddete etkisini uzmanlarına sordu…
AKADEMİK BAŞARIYI OLUMSUZ ETKİLİYOR
– İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi’nden Doç. Dr. Gülşah Batdal Karaduman: İçinde bulunduğumuz teknoloji çağında internet, her yaş grubunda yaygın olarak kullanılmakta. Bağımlılık dijital alanda olduğunda, çocukların gündelik hayatları, eğitim hayatları, fiziksel ve duygusal gelişimleri olumsuz etkilenmekte. Dijital okuryazarlılık seviyeleri, öz farkındalıkları, öz düzenleme becerileri yetişkinlere göre daha az gelişmiş olan çocukların bu konuda daha dezavantajlı konumda oldukları söylenebilir. Ekran başında gereğinden fazla zaman harcayan çocuk ya da yetişkinlerde, aile ve arkadaşlarıyla sosyal ilişkilerinin bozulması, okul ve çalışma hayatının değişmesi ya da bu kişilerin bağımlı hale gelmesi gibi problemler oluşmakta. Yapılan pek çok araştırma, dijital bağımlılığın çocuklarımızın kültürel çevresine zarar verdiğine, beyin gelişimlerine olumsuz etkilerinin olduğuna ve saldırgan davranışlara yönlendirdiğine dikkat çekmekte. İnternet bağımlılık seviyesi yükseldikçe akademik başarı düşüyor, öğrencilerin okula devamsızlığı artıyor. Sosyal medya bağımlılık puanları yüksek olan öğrencilerin siber zorbalık seviyelerinin yüksek olduğu görülmekte.-EĞİTİM SERVİSİ
TEŞHİRCİLİK VE HAYRAN KİTLESİ ETKİSİ
– Üsküdar Üniversitesi Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Barış Erdoğan: Son yıllarda sosyal medya platformları, bireylerin hayatlarının en mahrem detaylarını sergilediği ve kimi zaman şiddetle sonuçlanan olayların sahnesi haline geldi. Olayı 2 nedende incelersek birincisi fenomenlerin sanalda başlayan ve gerçekte biten kavgalarını dijital ortama taşıma ihtiyaçları, ikincisi ise bu kavganın sanal ortamda hatırı sayılır bir izleyici kitlesine sahip olması. Bu teşhircilik kültürü içerisinde bireyler, genellikle bir hayran kitlesi oluşturarak onların beğeni ve yorumlarıyla toplumda kabul gördüklerini düşünüyor. Viral olmanın en kestirme yolu sosyal medyada izleyici kitlesi olan başka fenomenle tartışmaya ya da kavgaya girmek. Sokaktaki kavgaya insanların bakması gibi sosyal medyada da benzer, izleyici kitlesi çok daha büyük.
– Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan: Bu yıl yapılan araştırmalara göre, gençler sosyal medyada günde 3-4 saat geçiriyor. Bu pandemide zirveye ulaştı, kalıcı hale geldi. 18-24 yaş grubundaki gençler, günlük ekran sürelerinin büyük bir bölümünü sosyal medyada geçiriyor. Genç kullanıcılar arasında TikTok, Instagram ve YouTube en popüler platformlar olarak öne çıkıyor. Dünyada ise sosyal medya kullanım süresi günlük 2.5- 3 saat, Türkiye’de bu süre ortalama 3.5 saat civarında.
38 MİLYON KİŞİ TİKTOK’TA
We Are Social’ın 2024 raporuna göre 8 milyara ulaşan dünya nüfusunun yüzde 62’sine denk gelen 5 milyar kişi sosyal medya kullanıyor. Türkiye’de 57 milyon 500 bin YouTube, 57 milyon 100 bin Instagram, 37 milyon 700 TikTok, 37 milyon 700 bin, 34 milyon Facebook, 20 milyon X, 16 milyon da LinkedIn kullanıcısı bulunuyor. Türkiye sosyal medya kullanımında dünyada 15’inci sırada yer alıyor.